Retningslinjer for personvern og informasjonskapsler

Sist oppdatert: 28. september 2022

Disse retningslinjene for personvern og informasjonskapsler fra Vista («Personvernpolicy») beskriver hvilke opplysninger Vista og deres signaturtjenester, inkludert VistaPrint, VistaCreate og 99designs fra Vista (sammen «Vista», «vi», «vår» eller «oss») innhenter fra deg når du åpner og bruker våre nettsteder, mobilnettsteder («Nettsteder»), applikasjoner («Apper»), tjenester og andre verktøy som vi tilbyr og der det refereres til denne Personvernpolicyen (sammen «tjenester») og hvordan vi bruker, deler og beskytter dem. De oppsummerer også dine rettigheter og forteller deg hvordan du kan utøve disse rettighetene.

[Last ned denne siden som PDF]

Innhold

1. Anvendelighet.

Disse retningslinjene for personvern gjelder for alle brukere av nettstedene og applikasjonene våre, inkludert uregistrerte og registrerte brukere, designere, våre kunder og potensielle kunder (sammen «bruker», «du», «din») og alle Vista-tjenester som er koblet til disse retningslinjene for personvern. For å levere tjenestene til deg må vi innhente personlig informasjon relatert til identifiserte eller identifiserbare enkeltpersoner («personlig informasjon»). All slik informasjon som vi innhenter fra og om deg når du bruker tjenestene våre, håndteres i samsvar med disse retningslinjene for personvern. Tilleggssidene om personvern nedenfor kan også gjelde for deg, avhengig av hvor du bor og hvordan du bruker Vista nettsteder og apper.

Vær oppmerksom på at disse retningslinjene for personvern ikke gjelder personlig informasjon innhentet om deg av tredjeparts nettsteder og apper med lenker eller annonser på eller tilgjengelig fra våre Vista nettsteder og apper. Personlig informasjon som innhentes av slike tredjeparts nettsteder, har egne personvernregler, og vi er ikke ansvarlige for personvernet på slike nettsteder og apper.

Vi oppfordrer deg til å lese disse retningslinjene for personvern og tilleggssidene og personvern i sin helhet før du bruker våre Vista-tjenester, slik at du forstår vår praksis i forhold til din personlige informasjon fullt og helt. Når du åpner eller bruker våre Vista nettsteder, apper og tjenester, bekrefter du at du har lest og godtar disse retningslinjene for personvern.

Hvis du har generelle spørsmål om disse retningslinjene for personvern, kan du kontakte personvernteamet vårt på [email protected].

2. Om oss.

Vista er en global netthandelsvirksomhet med hovedmål å være ekspertpartneren for små bedrifter innen design- og markedsføring. Vista streber etter å oppfylle dette målet gjennom et bredt utvalg av produkter og tjenester som tilbys og leveres av en voksende samling av Vista-signaturtjenester, som inkluderer VistaPrint, VistaCreate og 99designs fra Vista. Vistas globale netthandelsvirksomhet drives av Cimpress Schweiz GmbH og visse andre Cimpress plc-datterselskaper. Der vi henviser til «Vista», «vi» eller «oss», mener vi det aktuelle datterselskapet av Cimpress plc med ansvaret for behandlingen av din personlige informasjon.

Når du oppretter en konto og/eller bruker våre Vista tjenester, kontrolleres den personlige informasjonen din av Cimpress Schweiz GmbH og/eller andre datterselskaper av Cimpress plc. Nedenfor finner du en liste med aktuelle behandlingsansvarlige som har ansvaret for den personlige informasjonen som registreres, behandles og brukes som beskrevet i retningslinjene for personvern. Cimpress Schweiz GmbH og de andre datterselskapene til Cimpress plc listet opp nedenfor samarbeider for å oppfylle trykk- og designbehovene og de digitale behovene dine over hele verden, og de kan noen ganger opptre som felles behandlingsansvarlige (for eksempel i forbindelse med Vista-kontoen din). Til tross for deres felles ansvar for databehandlingen, kan ikke selskapene opptre som juridisk representant for hverandre.

I forbindelse med din Vista-konto:
Cimpress Schweiz GmbH
Talacker 41
8001 Zürich
Sveits

I forbindelse med VistaPrints tjenester:
• Hvis du bor i EØS, Storbritannia eller Sveits: Vistaprint B.V.
Hudsonweg 8
5928 LW Venlo
Nederland

• Hvis du bor i USA:
Vistaprint Netherlands B.V.
Hudsonweg 8
5928 LW Venlo
Nederland

• Hvis du bor i Australia, New Zealand eller Singapore:
Vistaprint Australia Pty Limited
66 Paramount Boulevard
Derrimut, Victoria 3030
Australia

• Hvis du bor i Canada:
Vistaprint Canada Corporation
333 Bay Street
Suite 2400
Toronto, Ontario
M5H 2T6
Canada

• Hvis du bor i India:
Cimpress India Private Limited
‘C’ Block, Voltas Premises
T. B. Kadam Marg, Chinchpokli
Mumbai -400 033
Maharashtra
India

I forbindelse med VistaCreate-tjenestene:
Crello Limited
1 Anastasi Sioukri
Themis Court
4th floor, Office 402
3105 Limassol
Kypros

I forbindelse med 99designs by Vista Services:
99designs Pty Limited
Level 2, 41-43 Stewart Street
Richmond, VIC 3121
Australia

I alle andre tilfeller kan du ta kontakt med personvernavdelingen ved å sende en e-post til [email protected] eller skrive til:

Attn: Data Protection Officer
Cimpress Schweiz GmbH
Talacker 41
8001 Zürich
Sveits

3. Hvilken personlig informasjon innhenter vi, og hvordan gjør vi det?

Vista tilbyr et stort spekter av tjenester for å oppfylle trykk- og designbehovene og de digitale behovene dine. Vi innhenter ulike typer personlig informasjon fra forskjellige kilder, avhengig av hvilke tjenester du bruker. Som beskrevet nedenfor innhentes noe informasjon automatisk når du bruker nettstedene og appene våre eller kjøper noe, og noe gir du oss når du registrerer deg eller fyller ut et skjema, laster opp innhold, kjøper et produkt eller en tjeneste, eller kommuniserer med oss. Vi kan også innhente informasjon direkte fra tredjeparter og andre kilder, inkludert sosiale medie-nettsteder. Hvis du velger å ikke dele visse typer personlig informasjon, kan det hende at vi ikke kan tilby deg enkelte av tjenestene våre. Hvis du takker nei til å la oss plassere enkelte informasjonskapsler (cookies) på enheten din, vil nettstedene og appene på samme måte få begrenset funksjonalitet (les mer om informasjonskapsler nedenfor).

3.1 Personlig informasjon vi samler inn automatisk.

Enhets- og posisjonsdata. Når du besøker nettstedene og appene våre, innhenter vi automatisk informasjon fra enheten eller nettleseren din. Denne informasjonen omfatter IP-adressen din og informasjon om datamaskinens programvare og maskinvare (for eksempel type operativsystem, nettleser, versjoner av applikasjoner eller program- og språkinnstillinger). Vi kan også registrere posisjonsinformasjon fra IP-adressen din eller om du har gitt enheten din tillatelse til å sende slik informasjon i personverninnstillingene på enheten. Vi innhenter noe av denne informasjonen direkte fra enheten din ved bruk av informasjonskapsler eller annen, lignende teknologi. Se avsnittet om informasjonskapsler nedenfor hvis du ønsker mer informasjon om hvordan vi bruker teknologien.

Data om navigasjon og bruk av nettsteder. Vi innhenter og lagrer automatisk informasjon om aktivitetene dine på nettstedene og appene våre, for eksempel dato, klokkeslett og hvilke sider du besøker, og hvordan du bruker tjenestene våre og åpner innholdet (for eksempel søkehistorikk, clickstream-data, tilgangslogger og andre bruksdata om interaksjonene dine med nettstedene og appene våre, e-postmarkedsføring og nettannonser).

Øktopptak for avspilling. Vi registrerer også opptak av økter for avspilling senere (som musebevegelser, klikk, tasting og bevegelser opp/ned).

Kjøps- og transaksjonshistorikk. Hvis du oppretter en bestilling eller ber om en tjeneste, registrerer vi kjøps- og transaksjonshistorikken din.

Robot-bruksdata. Hvis du kontakter oss via en chat-robot, kan vi registrere enhetsinformasjonen og IP-adressen din, i tillegg til å behandle kontaktopplysningene dine.

Hvis du er en registrert bruker, kobler vi de automatisk innsamlede dataene til andre personlige opplysninger vi innhenter om deg, se beskrivelse nedenfor. Vi bruker disse dataene til ulike formål, som beskrevet mer detaljert nedenfor.

3.2 Personlig informasjon du gir oss.

Kontaktopplysninger og påloggingsopplysninger. Når du registrerer deg for en konto på nettstedene og appene våre, registrerer vi fornavnet og etternavnet ditt, e-postadresse og passord.

Betalingsinformasjon. Hvis du oppretter en bestilling eller ber om en tjeneste, registrerer vi informasjonen du oppgir, som frakt-, faktura- og betalingsopplysninger (kredittkort- eller bankkortopplysninger) samt avgiftsopplysninger og informasjon for verifisering av identiteten din (dvs. opplysninger på pass, ID-kort eller førerkort). Du kan også ha muligheten til å lagre kredittkort eller annen betalingsinformasjon, slik at det blir enklere å kjøpe produkter og tjenester fra nettstedene og appene våre i fremtiden.

Innholdsdata. Noen av tjenestene våre lar deg laste opp og dele bilder, logoer, videoer, musikkspor og annet innhold («Innhold») med oss eller andre brukere for å kommunisere med oss eller andre brukere, eller tilpasse produkter og tjenester. Innholdet du velger å laste opp til nettstedene og appene våre kan inkludere personlig informasjon om deg. Hvis du for eksempel designer og tilpasser et produkt, for eksempel et visittkort, registrerer vi personlig informasjon du bruker for å tilpasse produktet, som navnet på bedriften din, yrkestittelen, bildet ditt, eller annet innhold du laster opp. Hvis du velger å delta i en designkonkurranse, registrerer vi personlig informasjon du velger å gi oss i logo- og merkenavngjennomgangen, som navnet på bedriften din, slagordet ditt eller annet innhold du laster opp. Når du laster opp innhold til nettstedene og appene eller gir oss tilgang til innhold som lagres på enheten din, kan innholdet ditt også inkludere relatert bildeinformasjon, som tidspunkt og sted der bildet ble tatt, tagger og lignende informasjon som lagres på bildeenheten din.

Profilinformasjon. Vi kan registrere demografisk informasjon om deg, som kjønn, land og foretrukket språk samt annen informasjon om interessene og preferansene dine, inkludert favorittmaler og arbeid med design og produkter. Hvis du er en designer som bruker tjenestene våre, vil vi for eksempel lagre informasjonen på profilen du oppretter og innholdet du velger å gjøre tilgjengelig til brukerne, som yrkesbakgrunn, tidssone, posisjon, avatar, designkonsepter og maler, tjenestetilbud, meldinger og skussmål. Noe av denne informasjonen er en del av den offentlige profilen din og vil være synlig offentlig.

Markedsføring og kommunikasjon. Hvis du kontakter vår kundeservice eller kommuniserer med oss på andre måter (for eksempel på sosiale nettverk), registrerer vi også informasjon om deg fra slik kommunikasjon, enten i forbindelse med tilbakemeldingene du gir oss eller hjelp du ber om i forbindelse med bruken av produktene og tjenestene våre. Vi vil også registrere preferansene dine om å motta direktemarkedsføring fra oss og våre tredjeparter samt kommunikasjonspreferansene dine.

Skjemaer. Vi kan med jevne mellomrom gi deg muligheten til å delta i loddtrekninger, konkurranser og spørreundersøkelser. Hvis du deltar, vil vi registrere noe personlig informasjon fra deg og kan gjøre slik informasjon offentlig tilgjengelig.

Anmeldelser. Vi kan også be deg om å skrive en anmeldelse for å dele erfaringene dine med andre. Når du skriver en anmeldelse på nettstedene og appene våre, registrerer vi informasjonen og navnet du oppgir. Vær oppmerksom på at anmeldelser som legges ut på våre nettsteder og apper, er å anse som offentlige. Inkluder derfor bare opplysninger du føler deg bekvem med å dele offentlig.

3.3 Personlig informasjon du gir oss om andre.
Innholdet du velger å laste opp til nettstedene og appene våre kan inkludere personlig informasjon fra andre. Hvis du velger å dele innholdet ditt eller annen informasjon med noen andre gjennom en funksjon vi tilbyr eller deltar i verveordningen vår, vil vi bruke den personlige informasjonen du oppgir (for eksempel e-postadressen til mottakeren) for å oppfylle forespørselen din og til andre formål beskrevet i disse retningslinjene for personvern. Før du laster opp og/eller deler personlig informasjon om andre gjennom nettstedene og appene våre, sørg for at du har samtykke til dette fra disse personene og at de har forstått og godtatt at Vista bruker den personlige informasjonen deres (som forklart i retningslinjene for personvern).

3.4 Personlig informasjon vi mottar fra andre kilder.
Vista kan også registrere informasjon om deg som er offentlig tilgjengelig eller fra andre kilder, som uavhengige tredjeparter, forretningspartnere og datterselskaper av Cimpress plc. Informasjon vi får fra disse kildene, kombineres med personlig informasjon du gir oss til formålene beskrevet i retningslinjene for personvern.

Vi kan for eksempel motta personlig informasjon om deg fra tredjepartskilder, som i) postselskaper for å validere postadresse; ii) sikkerhetsleverandører og selskaper som jobber med forebygging og avdekking av svindel for å screene ut brukere forbundet med svindel; iii) sosiale media-plattformer, når du logger på eller registrerer deg ved bruk av kontoen din på sosiale medier (f.eks. brukernavn, grunnleggende brukerkontoopplysninger, profilbilde); iv) i noen tilfeller kan vi registrere personlig informasjon fra selskaper som jobber med raffinering av potensielle kundeprofiler for å forbedre tjenestetilbudet vårt; og v) annonse- og markedsføringspartnere for å overvåke, administrere og måle annonsekampanjene våre og gi deg mer relevant reklame.

3.5 Sluttbrukerinformasjon
Vi kan også registrere personlig informasjon om besøkende og brukere av nettstedene og tjenestene til våre brukere («sluttbrukerinformasjon») for deg og på dine vegne. Du kan for eksempel legge til et kontaktskjema på nettstedet ditt. Informasjon oppgitt av besøkende på nettstedene dine lagres deretter av Vista på dine vegne. Til slike formål skal Vista regnes som en «databehandler», ikke en «behandlingsansvarlig» (slik begge disse begrepene er definert i Personvernforordningen (GDPR)) for informasjonen til slike sluttbrukere. Du er ansvarlig for å følge alle lover og forskrifter som måtte gjelde for innsamling og kontroll over slik sluttbrukerinformasjon, inkludert alle personvern- og databeskyttelseslover i alle relevante jurisdiksjoner. Behandling og overføring av sluttbrukerinformasjon skal være i samsvar med databehandleravtalen («DPA»).

4. Hvordan bruker vi den personlige informasjonen din?

Vi bruker opplysningene vi samler inn om deg til følgende formål:

a) Opprette, administrere og vedlikeholde kontoen din: Til å vedlikeholde kontoen din og tilrettelegge for integrerte tjenester, for eksempel enkel pålogging; til å la deg logge på, navigere på nettstedene og appene og gjennomføre kjøp; til å verifisere identiteten til brukerne våre; til å gi deg teknisk støtte, inkludert for eksempel tilbakestilling av passordet ditt.

b) Tilby deg tjenestene våre: Til å gi deg opplevelsene, produktene og tjenestene du ber om, ser, bruker eller kjøper; til å oppfylle, administrere og levere bestillingen dine; til å la deg åpne og bruke tjenestene våre, inkludert laste opp, laste ned, samarbeide med og dele innhold; til å vedlikeholde og administrere tjenestene våre.

c) Kundestøtte: Til å tilby global kundeservice og kvalitetssikring, inkludert sende deg servicemeldinger som tekstmelding, chat, e-post eller telefon; dele dine relevante data (som ordre-ID eller kontoopplysninger) med kundeserviceteamet vårt, slik at vi kan følge opp spørsmålene og behovene dine. Samtaler med kundeservicen vår overvåkes i sanntid og tas opp for kvalitetskontroll- og opplæringsformål. Opptak lagres i en begrenset periode og slettes deretter automatisk med mindre det er nødvendig å beholde opptaket av lovbestemte formål eller for etterforskning av svindel.

d) Kundeanalyse: Til å forstå bedre hvordan du bruker tjenestene våre; til å vurdere hvor effektive markedsførings- og annonsekampanjene våre er; til forskning og analyse, for eksempel evaluere og forbedre tjenestene våre, brukeropplevelsen og driften, og til å utvikle nye funksjoner, produkter og tjenester.

e) Støtte samarbeid, nettverksbygging og prosjekter: Til å la deg kommunisere, samarbeide og dele innhold med brukere du velger; og la brukere opprette kontakt med designere, sende inn prosjekter og motta bud på designtjenester, og på andre måter knytte sammen brukere og designere eller andre tjenestetilbydere.

f) Kommunisere med deg via ulike kanaler: Til å kommunisere med deg om kontoen eller bestillingene dine, inkludert gi deg kundeservice knyttet til dette; til å sende kommunikasjon forbundet med din bruk av tjenestene våre, for eksempel påminnelser om dine pågående design; til å varsle deg når du mottar nye meldinger fra en annen bruker; til å svare på henvendelsene og spørsmålene dine; til å sende deg viktige oppdateringer og kunngjøringer knyttet til nettstedene og appene eller produktene og tjenestene våre (for eksempel produkttilbakekallinger eller sikkerhetsproblemer); og til å invitere deg til å gi oss tilbakemeldinger om våre tjenester og kundeservice.

g) Markedsføring av produktene og tjenestene våre til deg (inkludert gi deg tilbud i samarbeid med våre partnere og tilknyttede Cimpress-selskaper): Til å støtte våre markedsførings- og reklameaktiviteter, inkludert sende deg tilbud og kampanjer for produktene og tjenestene våre eller produkter og tjenester som tilbys av våre partnere og tilknyttede Cimpress-selskaper; til å sende deg nyheter om produkter, tjenester og pågående design; til å kontakte deg om informasjon vi føler kan være av interesse for deg; til å bedre komme i kontakt med deg med mer relevante annonser (både på våre nettsteder og tredjeparters nettsteder); til å måle, tilpasse og forbedre våre annonse- og markedsføringskampanjer; og til å administrere salgsfremmende tiltak (som loddtrekninger, verveordninger eller konkurranser) som du deltar i. Hvis du har registrert deg for å motta markedsføringsoppdateringer, bruker vi profilering for å sørge for at markedsføringsmateriale er skreddersydd til preferansene dine og det vi tror du kan være interessert i. Dette har ingen vesentlige konsekvenser eller juridiske konsekvenser på deg.

h) Personlig tilpassing: Til å gi deg integrerte og personlig tilpassede tjenester, produkter og tilbud, inkludert gjennomføre markedsføring og/eller markedsundersøkelser; til å tilpasse kommunikasjonen personlig til deg; til å skreddersy innhold du ser for å gi deg funksjoner og informasjon som passer til interessene og preferansene dine; og til å gruppere brukere av tjenestene våre basert på blant annet bruk og demografi.

i) Sikkerhet: Til å forebygge og oppdage svindel, uautoriserte aktiviteter, tilgang og annen uønsket adferd; til å forbedre sikkerheten på nettverket og informasjonssystemene våre; og til å styrke datasikkerheten og evnen til å forebygge svindel. Av sikkerhetsmessige grunner kan vi bruke profilering basert på interaksjonen din med tjenestene våre, profilinformasjonen din og annet innhold du gir oss, og informasjon innhentet fra tredjeparter (for eksempel til å låse stjålne kontoer og kontoer som brukes til spam/svindel).

j) Oppfylle lovbestemte forpliktelser: Vi må kanskje utlevere den personlige informasjonen din i forbindelse med stevning, rettskjennelser og andre anmodninger fra tilsynsorganer og politi for å behandle, forsvare og løse rettskrav og tvister, i forbindelse med etterforskninger og etterlevelse av lover og forskrifter, for å håndheve vilkårene til tjenestene våre, for å overholde offentlige myndigheters lovfestede krav, eller for å beskytte rettighetene, eiendommen og sikkerheten til Vista, våre ansatte, kunder og andre.

5. På hvilket rettsgrunnlag innhenter vi din personlige informasjon?

Visse lover krever at vi informerer deg om rettsgrunnlaget for behandling av den personlige informasjonen din. Vi kan derfor behandle din personlige informasjon på følgende rettsgrunnlag:

-Oppfyllelse av kontrakt: Der innsamling og behandling av din personlige informasjon er nødvendig for å oppfylle en kontrakt eller inngå en kontrakt med deg (for eksempel levere en bestilling eller gi deg kundeservice eller teknisk støtte).
-Overholdelse av lovfestede plikter: Der det er nødvendig for å overholde aktuelle lover eller forskrifter (for eksempel oppfølging av anmodninger fra politimyndigheten).
-Våre legitime forretningsinteresser: Til fremming av våre legitime forretningsinteresser, inkludert: ◦ å vedlikeholde, utvide og forbedre tjenestene våre, brukeropplevelse og forretningsdrift, og til å utvikle nye funksjoner, produkter eller tjenester; ◦ til å tilrettelegge for din bruk av interaktive funksjoner på våre nettsteder og tjenester, og til å tilpasse tjenestene våre personlig til deg (for eksempel vise deg skreddersydd innhold); ◦ til å kommunisere med deg, varsle deg om hendelser eller endringer av tjenestene våre, eller på andre måter svare på henvendelsene og spørsmålene dine; ◦ unntatt der samtykke kreves etter gjeldende lover, til å gjennomføre markedsføringsaktiviteter for å tilby deg produkter eller tjenester som kan være av interesse for deg via e-post, for eksempel promosjoner for produktene og tjenestene våre; ◦ til dataanalyse og rapportering (for eksempel vurdere effektiviteten til markedsføringskampanjene våre eller forstå hvordan tjenestene våre brukes); ◦ til revisjon, og overvåking og forebygging av svindel; ◦ til å beskytte og forsvare våre egne og tredjeparters juridiske rettigheter og interesser. ◦ Når personlig informasjon brukes til Vistas legitime interesser, gjøres det proporsjonalt og på en måte som respekterer personvernet ditt.
-Med ditt samtykke: Der gjeldende lover krever det, vil Vista be om ditt samtykke før vi behandler din personlige informasjon (for eksempel i forbindelse med direktemarkedsføring). Du kan trekke tilbake ditt samtykke når som helst, som beskrevet under Kontakt oss nedenfor.

6. Barn.

Tjenestene våre er ikke rettet mot eller ment for barn under 16 år, og barn under denne alderen har ikke lov til å opprette konto eller på annen måte oppgi sin personlige informasjon. Hvis vi oppdager at et barn under 16 år har gitt oss personlig informasjon via nettstedene og/eller appene våre, fjerner vi deres personlige identifiserbare informasjon fra registrene våre. Hvis en forelder eller verge oppdager at barnet deres har gitt oss slik informasjon via nettstedene og/eller appene våre, kan foreldre eller verger kontakte oss på [email protected], slik at vi kan følge opp saken.

7. Hvem utleverer og deler vi din personlige informasjon med?

Vi kan dele din personlige informasjon i de følgende situasjonene:

Tjenesteytere Vi utleverer din personlige informasjon til tredjeparts tjenesteleverandører for:

  • å gjennomføre og levere bestillingen din
  • å lagre og sikre informasjonen
  • å behandle betalingen din
  • drift av nettsted og plattform
  • skylagring
  • å markedsføre, gjennomføre analysearbeid og avdekke svindel
  • kundeservice.

Disse tjenesteleverandørene har bare tillatelse til å bruke informasjonen din i forbindelse med den spesifikke tjenesten de leverer på vegne av oss.

Mellom Vista signaturtjenester og tilknyttede selskaper
Vista og deres signaturtjenester opererer under flere datterselskaper og er en del av Cimpress plc-konsernet. Vi kan dele informasjonen din internt mellom datterselskaper til formålene beskrevet i retningslinjene for personvern. Dette lar oss tilby funksjoner, som for eksempel muligheten til å bruke Vista-brukeropplysningene på alle våre nettsteder og apper som er tilgjengelige, og til å sømløst legge til kontaktopplysningene og innholdet ditt på Vista-kontoen din.

Informasjonen som samles inn av oss, kan også brukes til å forbedre andre produkter og tjenester fra Vista, inkludert blant annet VistaPrint, VistaCreate, 99designs fra Vista og Vista x Wix, og til analyse, kundeservice, markedsføring og andre formål, som beskrevet i retningslinjene for personvern. Alle selskapene i Cimpress plc-konsernet har en kontraktfestet forpliktelse til å følge disse personvernreglene og beskytte opplysningene dine. Vi begrenser også tilgangen til den personlige informasjonen din til medarbeidere som trenger disse, og som har forpliktet seg til å beskytte opplysningene og holde de hemmelige. Cimpress’ datterselskaper i EØS, Storbritannia og Sveits vil bare dele personlig informasjon med Cimpress’ datterselskaper utenfor disse områdene gjennom en godkjent overføringsmekanisme som beskrevet nedenfor.

Samarbeidspartnere
Vi kan tilby produkter eller tjenester som leveres av våre samarbeidspartnere. Hvis du velger å benytte deg av slike tilbud, kan samarbeidspartnerne våre få tilgang til og behandle din personlige informasjon. Samarbeidspartnerne våre kan også dele noe personlige informasjon som de samler inn med oss. Vi anbefaler at du leser retningslinjene deres for personvern for å forstå hvordan de behandler og deler din personlige informasjon. Vi kan også dele din personlige informasjon der du gir oss tillatelse som en del av tjenestene vi leverer til å dele din personlige informasjon med andre brukere eller tredjeparts tjenesteleverandører for å integrere tjenestene våre med en tjeneste som de leverer, for eksempel med en tredjeparts trykkpartner, hjemmesideverktøy eller en tilbyder av nettutviklingstjenester, slik at de kan levere en tjeneste til deg.

Rettshåndhevelse, sammenslåinger og andre situasjoner
Vi kan også dele det av din personlige informasjon som kreves eller tillates av loven, inkludert for å håndheve våre vilkår og betingelser og avtaler med designere, eller for å beskytte våre rettigheter eller eiendom eller andres rettigheter og eiendom. Vi kan også være pålagt å svare på henvendelser fra myndigheter, men bare hvis slike myndigheter oppfyller kravene til innhenting av personlig informasjon etter lokale lover og krav om personvern. Les våre retningslinjer om rettshåndhevelse for mer informasjon. Vi kan også utlevere noe av eller all din personlige informasjon til én eller flere tredjeparter ved sammenslåing, oppkjøp, salg av aktiva, konkurs, insolvens, omstrukturering eller lignende hendelser som involverer oss.

8. Dataoverføring.

Vista er et internasjonalt selskap som opererer globalt. Informasjonen vi registrerer om deg, som beskrevet i retningslinjene for personvern, kan åpnes, behandles, lagres i eller overføres til land som kanskje ikke har de samme personvernlovene som landet ditt, for eksempel USA, Australia, Brasil, Jamaica eller Filippinene. Vi vurderer situasjoner som involverer internasjonal dataoverføring og har egnede sikkerhetstiltak slik at din personlige informasjon beskyttes i henhold til disse retningslinjene for personvern. Selskaper i Cimpress plc-konsernet, tredjeparts tjenesteleverandører og samarbeidspartnere kan befinne seg utenfor EØS, Storbritannia og Sveits. Dersom din personlige informasjon overføres til land utenfor disse områdene, sørger vi for at det foreligger en adekvat beslutning fra Europakommisjonen om mottakerlandet eller at overføringen gjennomføres med en godkjent overføringsmekanisme, for eksempel gjennom bruk av standard kontraktsklausuler godkjent av Europakommisjonen for slike overføringer av personlig informasjon og som krever spesifikke tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak.

Overføringer innad i Cimpress plc-konsernet er gjenstand for en avtale inngått av datterselskapene til Cimpress plc-konsernet (en intragruppe-avtale) som forplikter hvert medlem til å sørge for at personlig informasjon får adekvat og konsekvent beskyttelse når den overføres innen Cimpress plc-konsernet.

9. Din rett til å få tilgang til og kontrollere bruken av opplysningene

Du kan ha de følgende rettighetene i henhold til gjeldende lover og avhengig av visse betingelser:

-Tilgang: Tilgang til din personlige informasjon og rett til å få en kopi av den personlige informasjonen vi har om deg. -Retting: Retting eller oppdatering av uriktige eller ufullstendige personlige opplysninger. -Sletting: Kreve at vi sletter din personlig informasjon (eller endrer den, slik at du ikke kan identifiseres). -Nekte: Nekte samtykke til behandling av din personlige informasjon. -Portabilitet: Kreve dataportabilitet for personlig informasjon oppgitt av deg. -Begrense: Begrense behandlingen av din personlige informasjon (der det finnes rettsgrunnlag for dette). -Trekke samtykke: Trekke samtykket der behandling bygger på et samtykke du tidligere har gitt (for eksempel til direktemarkedsføring). -Klage: Utøve rettighetene dine ved å kontakte oss direkte eller klage til lokale tilsynsmyndigheter.

Vi kan be deg om å verifisere identiteten din før vi følger opp henvendelsen din.

10. Hvordan kan du utøve disse rettighetene?

Tilgang, retting, kopiering, sletting, portabilitet
Du kan utøve noen av rettighetene ovenfor ved å gå til kontoinnstillingene dine og oppdatere din personlige informasjon og innstillingene.

Du kan også kontakte vår kundeservice for å utøve rettighetene beskrevet ovenfor ved bruk av metodene beskrevet under «Kontakt oss» nedenfor.

Reservere deg mot markedsføring
Du kan endre valgene dine for markedsføring når som helst ved å enten klikke på «avmeld»-lenken nederst i e-poster med markedsføring, ved å endre valgene dine i kontoinnstillingene til den aktuelle Vista-tjenesten, eller ved å kontakte kundeserviceteamet som beskrevet under Kontakt oss nedenfor.

Selv om du velger å reservere deg mot reklame via e-post, telefon eller brevpost, kan vi fortsatt kommunisere med deg ved bruk av disse metodene angående bestillingene dine, Vista-kontoen din eller for andre administrative formål (for eksempel kommunikasjon relatert til en utestående bestilling, en uavklart kundeservicehenvendelse eller en oppdatering av retningslinjer). Hvis du ikke ønsker å motta noe kommunikasjon fra Vista, må du slette Vista-kontoen din.

Sende inn en klage_
Hvis du vil klage på retningslinjene for personvern eller vår personvernpraksis, kan du kontakte vårt personvernombud ved å sende en e-post til [email protected], slik at saken din kan tas opp direkte. Vi ser helst at du forsøker å løse problemer med oss først, selv om du har rett til å kontakte dine lokale tilsynsmyndigheter når som helst.

Du kan også sende inn en klage til dine lokale tilsynsmyndigheter hvis du befinner deg i:

  • EØS/Sveits, ved å kontakte dine lokale tilsynsmyndigheter.
  • Storbritannia, ved å kontakte UK Information Commissioner´s Office (ICO) på https://ico.org.uk/make-a-complaint/.
  • Australia, ved å kontakte Office of the Australian Information Commissioner på www.oaic.gov.au.
  • USA, ved å kontakte ditt aktuelle «information commissioner’s office» i staten du befinner deg i.

11. Hva skjer når du ber om sletting av kontoen din?

Når du har kontaktet oss om sletting av personlig informasjon vi har om deg, og vi har verifisert identiteten din, vil vi stenge Vista-kontoen din og slette den personlige informasjonen din fra systemene våre.

Vær oppmerksom på at selv om du ber oss om å slette opplysningene dine, kan det hende loven pålegger oss å beholde enkelte opplysninger (for eksempel om transaksjoner og forsendelser), og vi kan fortsatt beholde anonym informasjon om hvordan kundene bruker tjenestene våre og lignende.

Etter at vi har behandlet forespørselen din om sletting, får du ikke lenger tilgang til:

  • Vista-kontoen din
  • brukernavnet og passordet ditt for å logge på Vista
  • bestillingshistorikk for Vistas signaturtjenester
  • produkter du har designet og lagret, og tjenester du har brukt
  • opplastede bilder, lagrede design og annet innhold på Vistas signaturtjenester.

Sletting av Vista-kontoen din er en permanent handling. Den kan ikke omgjøres.

12. Hvor lenge beholder vi den personlige informasjonen din, og hvordan beskytter vi den?

Vi lagrer bare den personlige informasjonen din så lenge som det kreves for å oppfylle formålene beskrevet i retningslinjene for personvern, med mindre en lengre periode kreves eller tillates av lovverket (for eksempel transaksjons- og fraktopplysninger).

Vista har implementert tekniske, fysiske og administrative sikkerhetstiltak som er designet for å beskytte mot uautorisert tilgang, utlevering, bruk og endring av personlig informasjon. Disse tiltakene omfatter blant annet krypteringsmetoder, tilgangskontroller, kontrollert administrasjon av brukerrettigheter og ved å begrense tilgang til personlig informasjon til personer som har et forretningsmessig behov for slik tilgang i forbindelse med Vista, som beskrevet i dette dokumentet. Vi gjennomgår sikkerhetsprosedyrene våre regelmessig for å vurdere egnet, ny teknologi og nye metoder.

Vær oppmerksom på at det også er ditt eget ansvar å beskytte din personlige informasjon. Når du oppretter en Vista-konto, bør du velge et sterkt passord, passe godt på det og ikke dele det med andre. Du kan endre passordet så ofte du vil i «Kontoinnstillinger». Hvis du har grunn til å tro at sikkerheten til kontoen din kan ha blitt kompromittert (for eksempel at passordet ditt har blitt lekket), eller hvis du mistenker at noen andre bruker kontoen din, ber vi deg varsle oss så snart som mulig.

Vi tar informasjonssikkerhet og personvern på alvor, og vårt mål er å tilby et trygt og sikkert nettsted for alle brukere. For å nå dette målet har vi tatt i bruk et sikkerhetsprogram for å identifisere og utbedre sikkerhetsspørsmål, og vi bruker eksterne sikkerhetsforskere til å rapportere om sårbarheter. Hvis du tror at du har funnet et sikkerhetsproblem på nettstedene eller appene våre, kan du kontakte [email protected].

13. Hva er informasjonskapsler?

Informasjonskapsler er små datafiler som ofte inkluderer en unik identifikator som blir lagret på enheten din når du går inn på bestemte Vista-nettsider. Informasjonskapsler er nyttige fordi de gir nettstedet tillatelse til å gjenkjenne brukerens enhet.

For å gi deg en best mulig opplevelse skreddersyr Vista og deres signaturtjenester nettstedene og appene slik at de viser det mest relevante innholdet og de mest interessante tilbudene. Nettstedene og appene våre bruker informasjonskapsler som blant annet gjør det mulig for deg å navigere effektivt mellom sidene, huske innstillingene dine og generelt gi deg en bedre opplevelse av nettstedene og appene. De kan også bidra til å sikre at annonsene du ser på nettet, er relevante for deg og dine interesser.

For å lære mer om hvilken type informasjonskapsler Vista bruker, gå til Erklæring om informasjonskapsler.

14. Hvordan kan du styre hvilke informasjonskapsler som legges på enheten din?

Bruk av nettleserkontroller
Hjelpemenyen på menylinjen i de fleste nettleserne vil fortelle deg hvordan du kan aktivere eller hindre nettleseren i å godta nye informasjonskapsler; hvordan du kan få nettleseren til å melde fra hvis du mottar en ny informasjonskapsel, og hvordan du kan deaktivere alle informasjonskapslene. Du kan også deaktivere eller slette liknende data brukt av tilleggsprogrammer for nettlesere, for eksempel flash-informasjonskapsler, ved å endre innstilling for tilleggsprogrammene eller gå inn på nettstedet til produsenten. Vær oppmerksom på at hvis du deaktiverer eller sletter enkelte informasjonskapsler, vil ikke nettstedene våre fungere som de skal.

Informasjonskapsler fra tredjepart
Når du bruker nettstedene og appene våre, vil du kunne se innhold som er levert av et annet selskap enn oss. Hvis du deler Vista-innhold med venner på sosiale medier, f.eks. Facebook og Twitter, kan disse sosiale nettverkene legge inn informasjonskapsler i nettleseren din. Vi har ikke tilgang til og kan ikke kontrollere informasjonskapsler som brukes av disse selskapene eller av tredjepartsnettsteder. Hvis du ønsker å deaktivere nettkapsler opprettet når du har «delt» Vista-innhold gjennom sosiale medier – for eksempel Facebook og Twitter – foreslår vi at du går inn på nettstedet til den enkelte tredjeparten for å finne opplysninger om informasjonskapslene deres og hvordan de kan håndteres.

Hvis du vil vite mer om informasjonskapsler fra tredjepart og hvordan du blokkerer dem, kan du gå til www.allaboutcookies.org og www.youronlinechoices.eu.

15. Kontakt oss.

Hvis du har generelle spørsmål om tjenestene våre, ønsker å oppdatere markedsføringsvalgene dine, endre opplysningene dine eller ønsker å utøve rettighetene dine for tilgang til og kontroll over bruken av informasjonen din, kan du kontakte vår kundeservice som oppgitt nedenfor:

Hvis du har spørsmål om retningslinjene for personvern eller vår personvernpraksis, kan du kontakte vårt personvernombud ved å sende en e-post til [email protected].

Du kan også sende henvendelser skriftlig til behandlingsansvarlig som listet opp ovenfor. Oppgi navn, e-postadresse, postadresse og telefonnummer/-numre sammen med forespørselen din.

For henvendelser som gjelder Personvernforordningen (GDPR) (artikkel 27) kan du kontakte vår EU-representant hos Vistaprint B.V., Hudsonweg 8, 5928 LW Venlo, Nederland.

For henvendelser som gjelder Personvernforordningen (artikkel 27) i Storbritannia, kan du kontakte vår representant i Storbritannia hos Cimpress (UK) Limited, c/o Cogency Global (UK) Limited, 6 Lloyds Avenue, Unit 4CL, London EC3N 3AX, United Kingdom.

16. Endringer av disse retningslinjene for personvern.

Vi kan med jevne mellomrom endre retningslinjene for personvern for å tilpasse den til ny teknologi, bransjepraksis, forskrifter eller for andre formål. Vi forbeholder oss retten til å endre retningslinjene for personvern når som helst, i samsvar med gjeldende lover. Hvis vi gjør det, vil vi publisere de reviderte retningslinjene for personvern og oppdatere «Sist oppdatert»-datoen øverst, så husk å sjekke regelmessig. Ved viktige endringer vil vi også varsle deg og, der loven krever det, be om ditt samtykke. Varsel kan sendes på e-post til den siste e-postadressen du ga oss, ved å varsle om endringene på nettstedene og appene våre, og/eller på andre måter i samsvar med gjeldende lov. Hvis du fortsetter å bruke tjenestene, tolkes det som at du godtar vilkårene.

Ekstra personvernsider for USA

Spesiell melding for innbyggere i California

Hvis du bor i California, kan Californias lover gjelde for hvordan vi innhenter og bruker din personlige informasjon og hvilke rettigheter du har under enkelte omstendigheter. Vilkårene i denne erklæringen («Erklæring») er et tillegg til vår personvernpolicy og forklarer rettighetene til innbyggere i California.

Innsamling av personlig informasjon
Nedenfor ser du en oversikt over kategoriene av informasjon som samles inn av Vista og deres signaturtjenester og hvordan vi bruker den:

Typer personlige opplysninger vi samler inn Hvordan vi bruker det
  • Kontaktopplysninger (fornavn og etternavn, adresse, e-postadresse, personnummer/foretaksnummer og telefonnummer)
  • Data om navigasjon på og bruk av nettsted (inkludert dato og klokkeslett for besøk, og hvordan du bruker nettstedet og designtjenestene våre og innholdet)
  • Kjøps- og transaksjonshistorikk
  • IP-adresse, type operativsystem, nettleserinnstillinger, språkversjon og relatert informasjon
  • Oppretting og vedlikehold av kontoen din
  • Gir deg muligheten til å logge på, navigere på nettstedene og handle
  • Gjennomføre bestillingen din
  • Levere kundeservice og kvalitetssikring, inkludert å sende deg servicemeldinger via tekstmelding, e-post eller telefon, til å oppdatere deg om bestillingene dine og leveringsstatus, og til å invitere deg til å gi oss tilbakemeldinger om nettstedet, produktene, tjenestene og kundeservicen vår
  • Kundeanalyse
  • Markedsføring av produktene og tjenestene våre til deg (inkludert samarbeid med andre merkevarer med våre partnere eller søsterselskaper i Cimpress)
  • Forbedre og tilpasse brukeropplevelsen din på nett og kommunikasjonen med deg
  • Drift, inkludert optimalisering av nettstedet og til å oppdage og forebygge svindel
  • Påloggingsopplysningene dine (som e-postadresse og passord)
  • Vedlikeholde og betjene kontoen din
  • Gi kundeservice
  • La deg logge på og kjøpe produkter med lagrede betalingsopplysninger
  • Oppdage sikkerhetshendelser og beskytte mot ondsinnet og ulovlig aktivitet, lureri og svindel
Betalingsinformasjon (som kredittkort- eller bankkontoopplysninger)
  • La deg kjøpe produkter eller registrere deg for en abonnementstjeneste
  • Lagring til fremtidige kjøp, men bare hvis du spesifikt ber om at vi lagrer kortopplysningene dine
  • Oppdage sikkerhetshendelser og beskytte mot ondsinnet og ulovlig aktivitet, lureri og svindel
  • Brukerskapt innhold (inkludert bilder, logoer, designkonkurranser og prosjekter)
  • Informasjon du oppgir for å tilpasse produktene dine eller be om designtjenester, for eksempel tekst, foto eller bilder du laster opp
  • Gjennomføre bestillingen din
  • Lagre optimaliseringsproduktene dine til fremtidig bruk
  • Vedlikeholde kontoen din
  • Kundeanalyse
  • Markedsføring av produktene og tjenestene våre til deg (inkludert samarbeid med andre merkevarer med våre partnere eller søsterselskaper i Cimpress)
  • Forbedre og optimalisere brukeropplevelsen din på nett og kommunikasjonen med deg
  • Drift, inkludert optimalisering av nettstedet, overvåking av opphavsrett og til å oppdage og forebygge svindel
  • Opptaksavspilling i økter (som musebevegelser, klikk, tasting og bevegelser opp/ned)
  • Drift, inkludert optimalisering av nettstedet
  • Kontakt med kundeservice, inkludert opptak av samtaler og skjermopptak
  • Levering av kundeservice og kvalitetssikring
  • Vedlikeholde kontoen din
    • Gir deg muligheten til å logge på, navigere på nettstedene og handle
    • Gjennomføre bestillingen din
    • Kundeanalyse
    • Markedsføring av produktene og tjenestene våre til deg (inkludert samarbeid med andre merkevarer med våre partnere eller søsterselskaper i Cimpress)
    • Forbedre og optimalisere brukeropplevelsen din på nett og kommunikasjonen med deg
    • Drift, inkludert optimalisering av nettstedet, overvåking av opphavsrett og til å oppdage og forebygge svindel

For mer informasjon om hvilke kategorier av personopplysninger vi kan innhente fra deg, kildene til slik informasjon, formålene med å registrere og bruke slik informasjon og hvilke typer tredjeparts tjenesteleverandører vi kan dele den informasjonen med, kan du lese våre retningslinjer for personvern og informasjonskapsler ovenfor.

Personvern i California
I henhold til loven i California kan du kostnadsfritt én gang i året be om en liste over tredjeparter som vi har gitt personlig informasjon til (hvis noen) for egne markedsføringsformål. Se Kontakt oss nedenfor for informasjon om hvordan du sender en slik henvendelse. Vi deler imidlertid ikke din personlige informasjon med tredjeparter for deres egne markedsføringsformål uten ditt uttrykkelige samtykke. Du kan reservere deg mot deling ved å trekke ditt samtykke eller reservere deg mot deling av personlig informasjon som beskrevet nedenfor. California Consumer Privacy Act (CCPA) og California Privacy Rights Act (CPRA) gir deg også flere rettigheter som innbygger i California:

  • Tilgang: Retten til å be om at vi gir deg følgende informasjon: ◦ Kategoriene av personopplysninger vi har samlet om deg, ◦ Kategoriene av kilder som vi samler inn personopplysningene dine fra, ◦ Det forretningsmessige eller kommersielle formålet med å samle inn din personopplysninger, ◦ Kategoriene til tredjeparter som vi har delt dine personopplysninger med, og ◦ De spesifikke personopplysningene vi har samlet om deg.
  • Retting: Retten til å rette eller oppdatere uriktig eller ufullstendig personlig informasjon.
  • Sletting: Retten til å be om at vi sletter personopplysningene vi har samlet fra deg, med noen unntak.
  • Reservere deg mot salg og deling: Retten til å kreve at selskaper ikke selger eller deler din personlige informasjon.
  • Begrensing: Retten til å begrense bruk eller utlevering av sensitiv personlig informasjon.
  • Ikke-diskriminering: Retten til ikke å bli diskriminert mot med hensyn til utøving av noen av disse rettighetene.

Du eller en autorisert agent kan utøve disse rettighetene i forbindelse én eller flere av våre signaturtjenester som beskrevet under Kontakt oss nedenfor. For at du skal kunne utøve rettighetene dine, kan det hende at du må verifisere identiteten din. Vi gjør dette ved å be deg gi oss informasjon vi allerede har for å bekrefte identiteten din. Dette kan inkludere kontaktopplysningene dine, kontonummer eller kjøpshistorikk. Autoriserte agenter må fremlegge bevis på autorisasjon, og vi kan også kreve at du verifiserer identiteten deres og fullmakten til den autoriserte agenten direkte.

Erklæring om retten til å reservere deg
Vi selger ikke din personlige informasjon for penger. Men, som mange selskaper som driver med netthandel, deler vi din personlige informasjon med tredjeparter, for eksempel annonsepartnere, slik at det vises relevante annonser basert på interessene dine. Hvis du ønsker mer informasjon, eller ønsker å reservere deg mot salg eller deling av din personlige informasjon, se Kontakt oss nedenfor.

Kontakt oss.
For å utøve rettighetene dine i henhold til Californias lover i forbindelse med én eller flere av våre signaturtjenester, kan du kontakte oss på følgende måter:

  • VistaPrint: Ring kundeservice på 1.866.207.4955 eller send oss henvendelsen din via nettskjemaet på kundeservicesiden. Hvis du ønsker å reservere deg mot salg eller deling av din personlige informasjon, se vår erklæring om retten til å reservere deg.
  • VistaCreate: Send oss henvendelsen din på https://support.create.vista.no/hc/en-us/requests/new/ eller via e-post til [email protected].
  • 99designs by Vista: Ring kundeservice på 1.800.513.1678 (gratisnummer) eller via e-post til [email protected].

Hvis du har spørsmål om denne erklæringen, kan du kontakte vår personvernavdeling ved å sende en e-post til [email protected].

Spesiell melding for innbyggere i Nevada

Hvis du er innbygger i Nevada, kan lovene i Nevada under enkelte omstendigheter bestemme hvilke rettigheter du har. Vilkårene i denne erklæringen («erklæring») er et tillegg til vår personvernpolicy og forklarer rettighetene til innbyggere i Nevada.

Nevadas lover gir innbyggere i Nevada retten til å kreve at et selskap ikke selger deres personlige informasjon for penger til visse andre parter.  Denne retten gjelder selv om din personlige informasjon for øyeblikket ikke selges.  Hvis du er innbygger i Nevada og ønsker å utøve denne retten, kan du kontakte oss på:

Hvis du har spørsmål om denne erklæringen, kan du kontakte vår personvernavdeling ved å sende en e-post til [email protected].